Attack στην Ανεργία και την Επισφάλεια

Κανονικά δικαιούνται άδειες οι “κοινωφελείς” των υπουργείων

Αναδημοσίευση από το site της συλλογικότητας No ωφελούμενοι/-ες

Τα κείμενα που αναδημοσιεύονται από άλλες συλλογικότητες και site δεν εκφράζουν απαραίτητα την ATTACK. Η αναδημοσίευση από μέρους μας έχει σκοπό την προώθηση ενός γόνιμου διαλόγου μεταξύ των συλλογικότητων που έχουν δράση στο εργατικό κίνημα, στην επισφάλεια κα την ανεργία.

ακολουθεί η αναδημοσίευση

kanonika_oi_adeies_ipourgeia

Δικαιούνται κανονικά άδεια σύμφωνα με επίσημο έγγραφο του ΟΑΕΔ οι 19.101 «κοινωφελείς» εργαζόμενοι της προκήρυξης 5/2015 οι περισσότεροι εκ των οποίων ξεκίνησαν να εργάζονται μέσα στον Δεκέμβρη σε υπουργεία, νοσοκομεία και άλλους δημόσιους φορείς. Πρόκειται για την πρώτη «φουρνιά» πενταμήνων που ξεκινά να δουλεύει με κατοχυρωμένο το δικαίωμα στην άδεια, λόγω των αγώνων που δόθηκαν το προηγούμενο διάστημα από τους 32.000 πεντάμηνους στους δήμους (της προκήρυξης νο 2/2015).

 

Υπάρχουν όμως και κάποιοι φορείς που αμφισβητούν την παραχώρηση αδειών στους «ωφελούμενους»,επικαλούμενοι το γεγονός ότι η εγκύκλιος που κατοχύρωνε το δικαίωμα στην άδεια από το Υπουργείο Εργασίας αφορούσε διαφορετική προκήρυξη και άρα δεν έχει ισχύ στους πεντάμηνους που εργάζονται τώρα στα Υπουργεία. Για εμάς αυτό δεν ισχύει από τη στιγμή που ένα κρατικό όργανο υπαγόμενο στο Υπουργείο Εργασίας, όπως ο ΟΑΕΔ, διευκρινίζει σε εγκύκλιο του για την εφαρμογή των τρεχόντων προγραμμάτων (Α.Π. 96026/01-12-2015, σελ. 10, δεύτερη παράγραφος) ότι ισχύουν οι προηγούμενες εγκύκλιοι του Υπουργείου για το θέμα των αδειών. Ωστόσο, η παραχώρηση αδειών μέσω εγκυκλίων έρχεται πράγματι σε αντιπαράθεση με το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο που εξαιρεί τους «ωφελούμενους» από το εργατικό δίκαιο. Για το λόγο αυτό, χρειάζεται να μαχηθούμε για να κατοχυρωθεί νομοθετικά το δικαίωμα στις άδειες, για να μην καλυπτονται τα αυτονόητα δικαιώματα μας με πλάγιες και προσωρινές μεθόδους, όπως οι εγκύκλιοι του Υπουργείου Εργασίας και του ΟΑΕΔ. Τη νομοθετική κατοχύρωση άλλωστε των «κοινωφελών» ως εργαζόμενων υπό εξαρτημένη σχέση εργασίας ορισμένου χρόνου υποστηρίζει και πρόσφατο έγγραφο του Συνήγορου του Πολίτη.

 

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ επιχείρησε να περάσει ένα τέτοιο νόμο πριν τα Χριστούγεννα στα πλαίσια του «πολλά υποσχόμενου παράλληλου προγράμματος» που υποτίθεται θα «εξισορροπούσε τις αδικίες» του τρίτου μνημονίου που ήδη εφαρμόζεται. Στο βιαστικό και γεμάτο (παλαιο)πασοκικου τύπου ρουσφετολογικές ρυθμίσεις ν/σ με τίτλο «Μέτρα για την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου και άλλες διατάξεις» υπήρχε πράγματι η πρόβλεψη για δύο μέρες άδειας στους εργαζόμενους στα κοινωφελή προγράμματα. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε αντίθεση με την εγκύκλιο του Υπουργείου Εργασίας που παρέπεμπε στο υπάρχον εργατικό δίκαιο, στο ν/σ το ζήτημα των άδειων έμπαινε ως ξεχωριστή παραχώρηση προς τους «ωφελούμενους» που συνεχίζουν να «ωφελούνται», άρα να μην δικαιούνται πλήρη εργατικά/ασφαλιστικά δικαιώματα. Πέρα από την κανονική άδεια, με τον ίδιο τρόπο κατοχυρωνόταν το δικαίωμα στην άδεια λοχείας (13 μέρες) και στη γονική άδεια, ενώ προβλεπόταν και η μισθολογική αύξηση για τη βραδινή εργασία που θα έφθανε τον μισθό στα 619 ευρώ μηνιαίως (για τους άνω των 25) και στα 539,75 ευρώ (για τους κάτω των 25).

 

Αυτό το νομοσχέδιο ήταν ουσιαστικά ένα «χριστουγεννιάτικό δώρο» προς τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ που χρειάζονται ένα «μασάζ» για να συνεχίζουν να ψηφίζουν ιδιωτικοποιήσεις, φόρους και περικοπές συντάξεων και ταυτόχρονα να αυτροπροσδιορίζονται ως «αριστεροί». Όσο βιαστικά όμως πήγε να περάσει από το Κοινοβούλιο, άλλο τόσο γρήγορα αποσύρθηκε με το που πραγματοποιήθηκε το τελευταίο Eurogroup στις 17 Δεκέμβρη του 2015. Οι πληροφορίες φέρουν τους «θεσμούς» νευριασμένους που δεν ενημερώθηκαν για το συγκεκριμένο νομοσχέδιο από την κυβέρνηση κι έμαθαν για την ύπαρξη του μέσω των ΜΜΕ, σε αντίθεση με τις προβλέψεις του τρίτου μνημονίου που θέλει την επίβλεψη τους σε οποιοδήποτε νόμο ψηφίζεται. Η κυβέρνηση επικαλείται τυπικά ότι ο νόμος δεν αποσύρθηκε, αλλά θα περάσει με την κανονική διαδικασία που προβλέπεται από τον κανονισμό της Βουλής, στην αρχή του χρόνου. Φυσικά, αυτό που ισχύει είναι ότι αν ξαναερθεί για ψήφιση ο νόμος αυτή τη φορά θα πρέπει να έχει περάσει από το κόσκινο του «κουαρτέτου» που μένει να δούμε αν συμφωνεί με τις διάφορες φιλεργατικές ρυθμίσεις του.

 

Όλα τα παραπάνω όμως δε συνεπάγονται ότι όσοι ξεκινάνε να δουλεύουν τώρα σε πεντάμηνα πρέπει να περιμένουν κι αυτοί το οκ των «θεσμών» για να πάρουν δύο μέρες άδεια. Καταρχήν, από πολιτικής άποψης, ένα δικαίωμα που κατοχυρώνεται μετά από αγώνες αποτελεί ένα κεκτημένο που δεν παραχωρείται από την πλευρά μας εύκολα. Αλλά και από θεσμικής άποψης υπάρχει η εγκύκλιος του ΟΑΕΔ με οδηγίες προς τους φορείς για την εφαρμογή των προγραμμάτων στη σελίδα 10 της οποίας στην δεύτερη παράγραφο αναφέρεται ότι η επίμαχη εγκύκλιος (477/26-10-2015) ισχύει και για την παρούσα πρόσκληση.

 

Συνεπώς, συνεχίζουν να ισχύουν και για τους 19.101 καινούριους «κοινωφελείς» όλα όσα είπαμε εδώ. Αν κάποιος προϊστάμενος αρνηθεί να μας δώσει δύο μέρες άδειας τον πρώτο μήνα και οκτώ συνολικά στο πεντάμηνο, επικαλούμενος την ανυπαρξία νομοθετικής ρύθμισης εκτυπώνουμε την οδηγία του ΟΑΕΔ και την εγκύκλιο του Υπουργείο Εργασίας και του ζητάμε να συμμορφωθεί με τα δεδομένα που έχουν δημιουργήσει οι αγώνες μας. Αν τυχόν αυτός επιμείνει, οργανωνόμαστε συλλογικά και αντιδρούμε στην αυθαιρεσία, γνωρίζοντας ότι αν χρειαστεί μπορούμε να ζητήσουμε την παρέμβαση του ΟΑΕΔ ή και της Επιθεώρησης Εργασίας.

 

Το έγγραφο του ΟΑΕΔ σε μορφή pdf: egiklios_oaed_gia_ipourgeia

 

Scroll to Top
Scroll to Top